تبلیغات
جالبترین تصاویر

جالبترین تصاویر

» عکس/ بازگشت مهدی هاشمی به ایران ( یکشنبه 2 مهر 1391 )
» مهدی هاشمی تفهیم اتهام شد/تعهد برای معرفی به دادستانی ظرف 24 ساعت ( یکشنبه 2 مهر 1391 )
» عكس اسپرت لباس مردانه ( جمعه 24 شهریور 1391 )
» کاریکاتور مسی و زنش ( جمعه 24 شهریور 1391 )
» نتایج لیگ فوتبالجوانان تهران ( جمعه 24 شهریور 1391 )
» عکس های جدید ستاره جعفری بازیگر سریال گل پامچال ( جمعه 24 شهریور 1391 )
» جدیدترین تزءین ماشین عروس ( جمعه 24 شهریور 1391 )
» نقاشی های زیبای این هنرمند با میخ و چکش + عکس ( پنجشنبه 23 شهریور 1391 )
» 10 عدد از ترسناک ترین فیلم هایی که در هالیوود ساخته نشده است! (+عکس) ( چهارشنبه 22 شهریور 1391 )
» اعتراض عجیب زنان و مردان به دولت هند! + عکس ( چهارشنبه 22 شهریور 1391 )
» تکان دهنده ترین عکس در مسابقات پارالمپیک! ( چهارشنبه 22 شهریور 1391 )
» مدونا بخاطر اوباما در کنسرتش لخت شد! + عکس ( چهارشنبه 22 شهریور 1391 )
» اولیویا به عنوان زیباترین دختر امریکا در سال 2012 شناخته شد + عکس ( یکشنبه 19 شهریور 1391 )
» قیافه دختران هنگام ریمیل زدن ( یکشنبه 19 شهریور 1391 )
» عکسهای جدید احسان خواجه امیری به همراه همسرش ( یکشنبه 19 شهریور 1391 )
» نیکبخت واحدی در کنار اتومبیلش + عکس ( یکشنبه 19 شهریور 1391 )
» زنی با عجیب ترین انگشت های دنیا ( جمعه 17 شهریور 1391 )
» مدل نقاشی فانتزی با مداد رنگی ( جمعه 17 شهریور 1391 )
» نوارهای مانتو سنتی ( جمعه 17 شهریور 1391 )
» دانلود فیلتر شکن تیر سال 91 ( جمعه 17 شهریور 1391 )
» مدلهای ملیله دوزی ( جمعه 17 شهریور 1391 )
» عکسی متفاوت از آزاده نامداری ( جمعه 17 شهریور 1391 )
» عکس/ اکبر عبدی در کنار دخترش ( جمعه 17 شهریور 1391 )
» نظریه اختیاری بودن ظهور (قسمت پایانی ) ( جمعه 17 شهریور 1391 )
» نظریه اختیارى بودن ظهور(قسمت سوم) ( جمعه 17 شهریور 1391 )
» نظریه اختیارى بودن ظهور(قسمت دوم) ( جمعه 17 شهریور 1391 )
» نظریه اختیارى بودن ظهور(قسمت اول) ( جمعه 17 شهریور 1391 )
» بذارین برم یاسر ( جمعه 17 شهریور 1391 )
» وانت جدید ایران خودرو ( جمعه 17 شهریور 1391 )
» دانلود کارتون آواتار دوبله فارسی ( جمعه 17 شهریور 1391 )
تبلیغات

نظریه اختیارى بودن ظهور(قسمت اول)

نویسنده: فرزند آذربایجان جمعه 17 شهریور 1391 دسته بندی : اخبار - فرهنگی ,
آیا ما منتظر ظهوریم‌ یا ظهور منتظر ماست‌؟ آیا ظهور وقت‌ مشخصی‌ دارد كه‌ باید در انتظار آن‌ زمان‌ دست‌ روی‌ دست‌ بگذاریم‌ یا در انتظار ظهور باید قیام‌ كرد؟ آیا ارادة‌ شیعیان‌ در تعجیل‌ و تحقق‌ ظهور نقش‌ دارد؟ آیا ظهور با اسباب‌ عادی‌ تحقق‌ می‌یابد یا پدیده‌ای‌است‌ آسمانی‌ كه‌ زمینیان‌ در آن‌ نقشی‌ ندارند؟ به‌ راستی‌ چه‌ شده‌ است‌ كه‌ امام‌(ع‌) در بین‌ ما نیست‌؟ چرا خداوند لطف‌ خود را از ما دریغ‌ كرده‌ است‌؟ اگر كسانی‌ باعث‌ غیبت‌ امام‌(ع‌) شده‌ اند ما چه‌ تقصیری‌ داریم‌؟ آیا می‌شود از زمینه‌سازی‌ ظهور صحبت‌ كرد ولی‌ از نسبت‌ بین‌ ظهور و اراده‌ انسانها سخنی‌ به‌ میان‌ نیاورد؟ اگر اراده‌ و همت‌ شیعیان‌ در تحقق‌ و تعجیل‌ ظهور نقشی‌ ندارد آیا سخن‌ از حكومت‌ زمینه‌ساز ظهور بی‌ معنا نخواهد بود؟
در این‌ مقاله‌ با طرح‌ «نظریة‌ اختیاری‌ بودن‌ ظهور» سعی‌ شده‌ پاسخی‌ برای‌ پرسشهای‌ بالا ارائه‌ شود.



آیا ما منتظر ظهوریم‌ یا ظهور منتظر ماست‌؟ آیا ظهور وقت‌ مشخصی‌ دارد كه‌ باید در انتظار آن‌ زمان‌ دست‌ روی‌ دست‌ بگذاریم‌ یا در انتظار ظهور باید قیام‌ كرد؟ آیا ارادة‌ شیعیان‌ در تعجیل‌ و تحقق‌ ظهور نقش‌ دارد؟ آیا ظهور با اسباب‌ عادی‌ تحقق‌ می‌یابد یا پدیده‌ای‌است‌ آسمانی‌ كه‌ زمینیان‌ در آن‌ نقشی‌ ندارند؟ به‌ راستی‌ چه‌ شده‌ است‌ كه‌ امام‌(ع‌) در بین‌ ما نیست‌؟ چرا خداوند لطف‌ خود را از ما دریغ‌ كرده‌ است‌؟ اگر كسانی‌ باعث‌ غیبت‌ امام‌(ع‌) شده‌ اند ما چه‌ تقصیری‌ داریم‌؟ آیا می‌شود از زمینه‌سازی‌ ظهور صحبت‌ كرد ولی‌ از نسبت‌ بین‌ ظهور و اراده‌ انسانها سخنی‌ به‌ میان‌ نیاورد؟ اگر اراده‌ و همت‌ شیعیان‌ در تحقق‌ و تعجیل‌ ظهور نقشی‌ ندارد آیا سخن‌ از حكومت‌ زمینه‌ساز ظهور بی‌ معنا نخواهد بود؟
در این‌ مقاله‌ با طرح‌ «نظریة‌ اختیاری‌ بودن‌ ظهور» سعی‌ شده‌ پاسخی‌ برای‌ پرسشهای‌ بالا ارائه‌ شود.

نظریه اختیاری‌ بودن‌ ظهور، گرچه‌ به‌ بیانات‌ مختلفی‌ از زبان‌ عالمان‌ بیان‌ شده‌ است‌، ولی‌ تا كنون‌ به‌ درستی‌ تبیین‌ و اثبات‌ نشده‌ است‌.
مراد از نظریة‌ اختیاری‌ بودن‌ ظهور در این‌ مقاله‌، نظریه‌ای‌است‌ كه‌ سه‌ مولفه‌ دارد:
ـ ظهور، انقلابی‌ است‌ مانند دیگر انقلابها؛
ـ علّت‌ ظهور متغیّر است‌؛
ـ ظهور مشكل‌ قابلی‌ دارد نه‌ فاعلی‌.
ابتدا به‌ تبیین‌ این‌ سه‌ مولفه‌ می‌پردازیم‌ و بعد دو دلیل‌ بر آن‌ اقامه‌ می‌كنیم‌. و در پایان‌ با توجه‌ به‌ نظریه‌ اختیاری‌ بودن‌ ظهور، ضرورت‌ حكومت‌ و حكومتهای‌ زمینه‌ ساز را برای‌ تعجیل‌ و تحقق‌ ظهور بیان‌ می‌كنیم‌.

1. مؤلفه‌های‌ نظریه‌
1ـ1. ظهور انقلابی‌ است‌ مانند دیگر انقلابها: چرا امام‌ زمان‌(ع‌) غایب‌ هستند؟ چرا ظهور حضرت‌ تا كنون‌ به‌ تأخیر افتاده‌ است‌؟ چرا ائمه‌ اطهار(ع‌) چنین‌ انقلابی‌ نكردند؟ چرا ائمه‌ اطهار در تقیه‌ زندگی‌ می‌كردند و بالاخره‌ جام‌ شهادت‌ نوشیدند؟ چرا امام‌ عصر(ع‌) منتظر 313 1 نفر از یاران‌ باوفای‌ خود هستند؟ چرا یاران‌ حضرت‌ باید از اراده‌هایی‌ پولادین‌ برخوردار باشند؟ 2 چرا انقلاب‌ حضرت‌ در میدان‌ خون‌ و عرق‌ صورت‌ می‌گیرد؟ 3 چرا پیروزی‌ حضرت‌(ع‌) در زیر برق‌ شمشیر به‌ دست‌ می‌آید؟ 4
این‌ سوالها همگی‌ حكایت‌ از این‌ دارند كه‌ انقلاب‌ جهانی‌ حضرت‌ مهدی‌(ع‌) از طریق‌ اسباب‌ عادی‌ و طبیعی‌ صورت‌ خواهد گرفت‌. شاخصة‌ اصلی‌ و عمود این‌ نظریه‌ نیز بر همین‌ نكته‌ استوار است‌. انقلاب‌ جهانی‌ حضرت‌ مهدی‌ (ع‌) انقلابی‌ است‌ كه‌ بر اراده‌های‌ قوی‌ و پولادین‌ شیعه‌ بنا خواهد شد. انقلابی‌ است‌ كه‌ به‌ وسیله‌ بازوهای‌ همت‌ و شجاعت‌ شیعیان‌ صورت‌ می‌گیرد. انقلابی‌ است‌ كه‌ پیروزی‌ آن‌ زیر برق‌ شمشیر شیعیان‌ خواهد درخشید. درخت‌ این‌ انقلاب‌ با خون‌ شهیدان‌ زیادی‌ آبیاری‌ خواهد شد ولی‌ سرانجام‌ شیعیان‌ میوه‌ سرخ‌ آن‌ را خواهند چید.
هر انقلابی‌ كه‌ بخواهد از طریق‌ اسباب‌ عادی‌ و طبیعی‌ اجرا شود، احتیاج‌ به‌ مقدمات‌ و زمینه‌های‌ فرهنگی‌، سیاسی‌، نظامی‌ و ... دارد. نمی‌توان‌ گفت‌ در سطح‌ جهان‌ انقلابی‌ به‌ پا خواهد شد بی‌ آنكه‌ افكار عمومی‌ جهانیان‌ آماده‌ آن‌ باشند. امكان‌ ندارد انقلاب‌ جهانی‌ صورت‌ بگیرد ولی‌ نیروهای‌ انسانی‌ آن‌ قبلا تربیت‌ نشده‌ باشند. عاقلانه‌ نیست‌ كه‌ چنین‌ انقلاب‌ عظیمی‌ بدون‌ پشتوانه‌های‌ سیاسی‌ و نظامی‌ صورت‌ بگیرد. حتما این‌ انقلاب‌ باید در سایه‌ اتحاد و یكپارچگی‌ بزرگی‌ انجام‌ شود. بنابراین‌ زمینه‌ها و مقدمات‌ این‌ انقلاب‌، نردبان‌ این‌ انقلاب‌ است‌. باید با اراده‌ و همت‌ شیعیان‌ از این‌ نردبان‌ بالا رویم‌ تا بر بام‌ ظهور قرار گیریم‌. این‌ شیعیان‌ هستند كه‌ باید با فعالیتهای‌ فرهنگی‌، سیاسی‌، نظامی‌ و علمی‌ محیط‌ را مهیای‌ آن‌ انقلاب‌ عظیم‌ كنند. به‌ همین‌ دلیل‌ است‌ كه‌ شیعیان‌ دوران‌ غیبت‌، بهترین‌ شیعیان‌ هستند و اعمالشان‌ بیشترین‌ اجر را دارد. 5 و به‌ همین‌ دلیل‌ است‌ كه‌ انتظار بهترین‌ عبادتهاست‌ با چرا كه‌: ان‌ افضل‌ الاعمال‌ احمزها. 6 ترجمه‌: بهترین‌ اعمال‌، سخت‌ ترین‌ آنهاست‌. بی‌ تردید، خداوند متعال‌ قدرت‌ ایجاد چنین‌ مقدمات‌ و زمینه‌ هایی‌ را دارد ولی‌ او خواسته‌ است‌ كه‌ انسانها را در میدان‌ وسیع‌ و خطیر اختیار و انتخاب‌ وارد كند. لذا فرمود: «و افن‌ اللّه‌ لایغیّر ما بقوم‌ حتّی‌ یغیّروا ما بأنفسهم‌. 7
خداوند سرنوشت‌ هیچ‌ ملتی‌ را تغییر نمی‌دهد مگر آنكه‌ آنچه‌ را در خودشان‌ است‌ تغییر دهند.
بنابراین‌ زمینه‌ های‌ این‌ ظهور نیز همچون‌ دیگر سنن‌ الهی‌، از میدان‌ اختیار و انتخاب‌ عبور خواهد كرد.
رسول‌ اكرم‌ (ص‌) فرمودند:
ظهور مانند ساعت‌ قیامت‌ است‌ كه‌ بر آسمان‌ و زمین‌ گران‌ است‌ و ناگهانی‌ می‌آید 8 .
ظهور حضرت‌ مهدی‌(ع‌) از این‌ نظر كه‌ حادثه‌ای‌ بسیار عظیم‌ و ناگهانی‌ است‌ همچون‌ روز قیامت‌ است‌. انقلاب‌ ایشان‌، زلزله‌ای‌ است‌ كه‌ كاخ‌ متكبران‌ جهان‌ را ویران‌ و آنها را غافلگیر می‌كند. ولی‌ ظهور تفاوتهایی‌ نیز با ساعت‌ قیامت‌ دارد. در پدیدة‌ ظهور امام‌ زمان‌(ع‌) این‌ اراده‌ و همّت‌ شیعیان‌ است‌ كه‌ كوه‌های‌ ظلم‌ و ستم‌ را از جا می‌كند و كاخهای‌ ستم‌ را به‌ لرزه‌ می‌افكند، ولی‌ در پدیده‌ روز رستاخیز ارادة‌ انسانها هیچ‌ نقشی‌ ندارد.
به‌ ركن‌ ركین‌ نظریه‌ اختیاری‌ بودن‌ ظهور، اشاراتی‌ كرده‌اند. شهید صدر می‌فرماید:
انقلاب‌ او (امام‌ زمان‌ (عج‌)) از نظر اجرا همانند همة‌ انقلابها به‌ زمینه‌ های‌ عینی‌ و خارجی‌ بستگی‌ دارد... برای‌ وجود چنین‌ تحول‌ بزرگی‌ تنها وجود رهبر صالح‌ كافی‌ نیست‌ وگرنه‌ در همان‌ زمان‌ پیامبر (ص‌) این‌ شرط‌ وجود داشت‌. 9
و نیز می‌فرمایند:
با این‌ كه‌ خدای‌ بزرگ‌، توانایی‌ دارد همة‌ مشكلات‌ و همة‌ سختیها را برای‌ پیام‌ رسانیهای‌ آسمانی‌، هموار و به‌ وسیله‌ اعجاز، فضای‌ مناسب‌ ایجاد كند، این‌ روش‌ را انتخاب‌ نكرده‌ است‌؛ زیرا امتحان‌ و ابتلا ورنجی‌ كه‌ مایة‌ تكامل‌ انسان‌ می‌شود، در صورتی‌ تحقق‌ می‌یابد كه‌ تحولات‌ طبیعی‌ و مطابق‌ با شرایط‌ خارجی‌ باشد. 10
شیخ‌ طوسی‌ در كتاب‌ الغیبه‌ - كه‌ از منابع‌ معتبر شیعه‌ است‌ - می‌فرماید:
هم‌ ما و هم‌ خداوند قدرت‌ باز كردن‌ دست‌ امام‌ زمان‌ (عج‌) در تصرف‌ امور و تقویت‌ سلطنت‌ وی‌ را داریم‌. پس‌ اگر فرضا خداوند به‌ وی‌ بسط‌ ید نداد می‌دانیم‌ كه‌ تقویت‌ و بسط‌ ید او بر ما واجب‌ است‌... اگر بسط‌ ید از كارهای‌ خداوند می‌بود، ناچار می‌بایست‌ خلق‌ را مقهور و مجبور بر تمكین‌ سازد و پبین‌ امام‌(ع‌) و كید دشمنانش‌ حائل‌ شود كه‌ او را آزار نكنند. و یا او را به‌ وسیله‌ فرشتگان‌ تقویت‌ و مدد فرماید و چه‌ بسا كه‌ این‌ كارها منجر به‌ سقوط‌ غرض‌ تكلیف‌ و حصول‌ اضطرار شود پس‌ بر ما واجب‌ است‌ كه‌ در هر حال‌ دست‌ امام‌ را در امور باز گذاریم‌. 11
خلاصه‌ این‌ كه‌، بر اساس‌ نظریه‌ اختیاری‌ بودن‌ ظهور، اختیار، اراده‌ و همت‌ شیعیان‌ باید زمینه‌هاو مقدمات‌ ظهور را محقق‌ كند تا حضرت‌ مهدی‌(ع‌) بتواند همراه‌ با شیعیان‌ خویش‌، انقلاب‌ جهانی‌ به‌ پا كند. این‌ نظریه‌ می‌گوید: تا وقتی‌ شیعیان‌ اقدام‌ به‌ ایجاد زمینه‌ و مقدمات‌ ظهور نكنند، ظهور نیز در انتظار اقدام‌ آنها خواهد نشست‌. گرچه‌ به‌ ما وعده‌ حتمی‌ داده‌ شده‌ است‌ كه‌ روزی‌ شیعیان‌، به‌ این‌ توفیق‌ خواهند رسید و زمینه‌های‌ این‌ حكومت‌ جهانی‌ را مهیا خواهند كرد و عطر حكومت‌ عدل‌ مهدی‌(ع‌) جهان‌ را فرا خواهد گرفت‌. بنابراین‌ اگر چشمان‌ ما به‌ آسمان‌ دوخته‌ شده‌ تا فرشتگان‌ و جنیان‌ چنین‌ انقلابی‌ انجام‌ دهند، جز سراب‌ حكومت‌ عدل‌ جهانی‌ را نخواهیم‌ دید.
2ـ1. وقت‌ ظهور متغیّر است‌: یكی‌ از اصول‌ و پایه‌ های‌ نظریه‌ اختیاری‌ بودن‌ ظهور، متغیّر بودن‌ وقت‌ ظهور است‌. گفتیم‌ كه‌ ظهور مانند روز قیامت‌ است‌ ولی‌ تفاوتهایی‌ نیز با آن‌ دارد كه‌ به‌ برخی‌ اشاره‌ كردیم‌. یكی‌ دیگر از تفاوتها این‌ است‌ كه‌ ساعت‌ قیامت‌ كاملاً مشخص‌ است‌ و هیچ‌ رویداد و پدیده‌ای‌ آن‌ را تغییر نمی‌دهد. ساعت‌ قیامت‌ از روز ازل‌ معین‌ شده‌ است‌ و با آمدن‌ آن‌ ساعت‌، قیامت‌ برپا خواهد شد. اما وقت‌ ظهور ثابت‌ نیست‌. وقت‌ ظهور متأثر از پدیده‌ های‌ محیط‌ اطراف‌ است‌. اینكه‌ به‌ ما سفارش‌ شده‌ است‌، برای‌ تعجیل‌ ظهور، دعا كنیم‌، خود حكایت‌ از متغیر بودن‌ وقت‌ ظهور دارد. اگر وقت‌ ظهور ثابت‌ بود و تغییری‌ در آن‌ امكان‌ نداشت‌، دعا برای‌ تعجیل‌ آن‌ بی‌ معنا بود همچنان‌ كه‌ دعا برای‌ تعجیل‌ ساعت‌ قیامت‌ بی‌ معنا است‌.
این‌ اصل‌، نتیجة‌ اصل‌ قبلی‌ است‌. در اصل‌ قبلی‌ گفتیم‌ كه‌ انقلاب‌ حضرت‌ مهدی‌(ع‌) از مجرای‌ اسباب‌ طبیعی‌ عبور خواهد كرد و نیاز به‌ مقدمات‌ و زمینه‌هایی‌ دارد كه‌ باید از طریق‌ اسباب‌ عادی‌ مهیا شود. از همین‌جا می‌توان‌ گفت‌: هر پدیده‌ای‌ كه‌ در راستای‌ تحقق‌ زمینه‌ های‌ ظهور باشد، وقت‌ ظهور را نزدیك‌ می‌كند و هر پدیده‌ای‌ كه‌ بر خلاف‌ جهت‌ زمینه‌ های‌ ظهور باشد، ظهور را به‌ تأخیر اندازد. اگر زمینه‌ های‌ ظهور نردبانی‌ است‌ برای‌ رسیدن‌ به‌ بام‌ ظهور، پس‌ با بالا رفتن‌ از هر پله‌ آن‌، ساعتی‌ به‌ ظهور نزدیك‌ می‌شویم‌.
اگر در بحث‌ از زمینه‌های‌ ظهور از مهیا شدن‌ افكار عمومی‌ برای‌ پذیرفتن‌ حكومت‌ عدل‌ جهانی‌، سخن‌ می‌گوییم‌، پس‌ هر عمل‌ فرهنگی‌ و تبلیغی‌ می‌تواند در تعجیل‌ یا تأخیر وقت‌ ظهور مؤثر باشد، لذا نقش‌ رسانه‌ های‌ عمومی‌ در تعیین‌ یا تعجیل‌ وقت‌ ظهور، بسیار برجسته‌ خواهد بود.
اگر برای‌ انقلاب‌ حضرت‌ مهدی‌(ع‌) نیاز به‌ زمینه‌ و محیطی‌ داریم‌ كه‌ در آن‌ به‌ فعالیتهای‌ علمی‌، سیاسی‌، نظامی‌ و ... بپردازیم‌، در این‌ صورت‌ تشكیل‌ حكومت‌ دینی‌ و مخصوص‌ شیعی‌، گام‌ بلندی‌ به‌ سوی‌ ظهور خواهد بود.
اگر ظهور، احتیاج‌ به‌ افرادی‌ دارد كه‌ دارای‌ ایمانی‌ قوی‌ و اراده‌ای‌ آهنین‌ باشند، پس‌ تربیت‌ چنین‌ نیروهایی‌ در تعجیل‌ ظهور موثر است‌. دراین‌ صورت‌، اعمال‌ و رفتار و ما نیز در تعیین‌ وقت‌ ظهور ایفای‌ نقش‌ می‌كند و از طرف‌ دیگر، انسان‌ می‌تواند با نیت‌ نزدیك‌ كردن‌ ظهور، اعمال‌ خود را وزین‌ كند.
احادیث‌ متعددی‌ دلالت‌ بر عدم‌ تعیین‌ وقت‌ ظهور دارد. كه‌ از آن‌ جمله‌ می‌توان‌ به‌ این‌ روایت‌ امام‌ صادق‌(ع‌) اشاره‌ كرد:
انا أهل‌ بیت‌ لانوقّت‌. 12
ما برای‌ این‌ امر (ظهور) زمان‌ خاصی‌ را معین‌ نمی‌كنیم‌.
بعضی‌ از اهل‌ تحقیق‌ علّت‌ عدم‌ تعیین‌ وقت‌ از جانب‌ ائمه‌ اطهار(ع‌) را، جلوگیری‌ از هر گونه‌ سوء استفاده‌ می‌دانند، یعنی‌ ظهور، وقت‌ خاص‌ و معینی‌ داشته‌ است‌ ولی‌ ائمه‌ اطهار(ع‌) آن‌ را بیان‌ نفرموده‌اند. 13 ولی‌ این‌ احتمال‌ هم‌ وجود دارد كه‌ علت‌ عدم‌ تعیین‌ وقت‌ برای‌ ظهور این‌ باشد كه‌ اساساً می‌توان‌ گفت‌، ظهور وقت‌ خاص‌ و معینی‌ ندارد تا این‌ كه‌ بیان‌ شود. به‌ عبارت‌ دیگر، وقت‌ ظهور بستگی‌ به‌ عوامل‌ و زمینه‌های‌ ظهور دارد. تعجیل‌ و تأخیر در تحقق‌ مقدمات‌ ظهور باعث‌ تعجیل‌ و تأخیر در وقت‌ ظهور است‌. این‌ اختیار و همّت‌ شیعیان‌ است‌ كه‌ باید برای‌ ظهور وقت‌ تعیین‌ كند و با مهیا كردن‌ خود و مردم‌ با پذیرفتن‌ رهبری‌ بی‌بدیل‌، انقلابی‌ بی‌ نظیر كند.
البته‌ برای‌ جمع‌ بین‌ روایات‌ باب‌ علم‌ امام‌(ع‌) - كه‌ از آنها استفاده‌ می‌شود امامان‌ (ع‌) نسبت‌ به‌ وقت‌ ظهور آگاهی‌ دارند - و این‌ نظریه‌ كه‌ ادلة‌ عقلی‌ و نقلی‌ بر آن‌ اقامه‌ خواهد شد - شاید بتوان‌ گفت‌ كه‌ ظهور زمان‌ معینی‌ دارد ولی‌ آن‌ زمان‌ با تغییر برخی‌ از عوامل‌، تغییر می‌كند و آن‌ عوامل‌ نیز با اختیار و قدرت‌ شیعیان‌ رقم‌ می‌خورد. اگر ائمة‌ اطهار(ع‌) خبر از آن‌ زمان‌ می‌دادند چه‌ بسا گمان‌ می‌شد كه‌ عامل‌ ظهور همان‌ زمان‌ خاص‌ است‌. در این‌ صورت‌ شیعیان‌ به‌ جای‌ انتظاری‌ پویا در خانه‌های‌ خود می‌نشستند و حتی‌ از دعا برای‌ تعجیل‌ فرج‌ هم‌ دریغ‌ می‌كردند.
بعضی‌ بر این‌ گمانند كه‌ علایم‌ ظهور، سبب‌ ظهور یا عامل‌ تعجیل‌ آن‌ است‌؛ لذا این‌ علامتها را چشم‌ براهند؛ گویی‌ این‌ علامتها هستند كه‌ می‌خواهند انقلاب‌ جهانی‌ كنند. اما حقیقت‌ این‌ است‌ كه‌ علایم‌ فقط‌ نشانة‌ ظهور هستند نه‌ این‌ كه‌ عامل‌ ظهور یا سبب‌ تعجیل‌ در وقت‌ ظهور باشند. شیعیان‌ در محیط‌ رعب‌ و وحشت‌ بودند و در زیر ظلم‌ و ستم‌ حكومتهای‌ طاغوت‌ زندگی‌ می‌كردند؛ برای‌ رهایی‌ از چنین‌ محیطی‌، از هر قیام‌ و انقلابی‌ علیه‌ حكومتهای‌ موجود، استقبال‌ می‌نمودند و چنین‌ می‌پنداشتند كه‌ قیامشان‌، همان‌ انقلاب‌ موعود است‌، ولی‌ پس‌ از مدتی‌، با تلفات‌ بسیار، ناامید و سرشكسته‌ می‌شدند. ائمه‌ اطهار(ع‌) كه‌ چنین‌ محیطی‌ را می‌دیدند و علم‌ به‌ آن‌ داشتند - شیعیان‌ را در شناخت‌ و تشخیص‌ موضوع‌ - كه‌ همان‌ شناخت‌ مهیا بودن‌ اسباب‌ و زمینه‌ هاست‌ - كمك‌ می‌كردند. ایشان‌ برای‌ جلوگیری‌ از اشتباه‌ شیعیان‌ درتشخیص‌ موضوع‌ یا علم‌ غیب‌، از علائمی‌ كه‌ در هنگام‌ مهیا بودن‌ اسباب‌ ظهور در عالم‌ رخ‌ خواهد داد، خبر می‌دادند. لذا شیعیانی‌ كه‌ شناخت‌ كمی‌ از محیط‌ و اسباب‌ ظهور داشتند، با توجه‌ به‌ این‌ علائم‌، بطلان‌ آن‌ انقلابها را تشخیص‌ می‌دادند و خون‌ خود را حفظ‌ می‌كردند. بنابراین‌ علامتهای‌ ظهور، همانطور كه‌ از اسمش‌ پیداست‌، فقط‌ نشانه‌ و علامتی‌ برای‌ اشاره‌ به‌ ظهور هستند - كه‌ در اصطلاح‌ علمی‌ به‌ آن‌ «عنوان‌ مشیر» می‌گویند - نه‌ این‌ كه‌ علّت‌ و سبب‌ برای‌ ظهور یا برای‌ تعجیل‌ وقت‌ آن‌ باشد. علائم‌ ظهور مانند علامتهای‌ راهنمایی‌ و رانندگی‌ در جاده‌ها هستند. این‌ علائم‌ نه‌ باعث‌ كج‌ شدن‌ جاده‌ می‌شوندو نه‌ ما را به‌ مقصدمان‌ نزدیك‌ می‌كنند، بلكه‌ فقط‌ به‌ ما می‌گویند كه‌ به‌ مقصد مورد نظر نزدیك‌ شده‌ایم‌. لذا این‌ ما هستیم‌ كه‌ باید با پیمودن‌ جاده‌ ها، از این‌ علائم‌ عبور كنیم‌ نه‌ این‌ كه‌ بنشینیم‌ تا این‌ علائم‌ ما را عبور دهند.
بنابراین‌ وقت‌ ظهور تابع‌ تحقق‌ اسباب‌ و مقدمات‌ ظهور است‌ و هنگامی‌ كه‌ ارادة‌ شیعیان‌ آن‌ زمینه‌ها را مهیا كند، وقت‌ ظهور نزدیك‌ خواهد شد و آن‌ علائم‌ طبیعی‌ نیز در طبیعت‌ اتفاق‌ می‌افتد و خبر از نزدیك‌ شدن‌ وقت‌ ظهور خواهند داد.
البته‌ بعضی‌ از علائم‌ مانند ناامید شدن‌ مردم‌ از دولتها و به‌ ستوه‌ آمدن‌ از ظلم‌ و ستم‌ آنها، می‌تواند علاوه‌ بر نشانة‌ ظهور، نقش‌ سبب‌ و زمینه‌ ظهور را نیز بازی‌ می‌كند؛ چرا كه‌ چنین‌ محیطی‌ زمینة‌ مناسبی‌ برای‌ ایجاد انقلاب‌ جهانی‌ است‌ كه‌ باید با فعالیتهای‌ فرهنگی‌ و تبلیغی‌ ملتها را بیدار كنیم‌ و مژده‌ حكومت‌ عدل‌ الهی‌ را بدهیم‌، مثلا در جهان‌ امروزی‌، مردم‌ از دولتها مأیوس‌ شده‌اند ولی‌ یا نسبت‌ به‌ فعالیتهای‌ سیاسی‌ بی‌ تفاوت‌ هستند یا به‌ كوچك‌ كردن‌ دولتها می‌اندیشند، در این‌ شرایط‌ ما می‌توانیم‌ با تبلیغ‌ تئوری‌ حكومت‌ عدل‌ جهانی‌، مردم‌ را مهیای‌ ظهور كنیم‌ و در این‌ صورت‌ ظهور تعجیل‌ خواهد یافت‌. خلاصه‌ این‌ اختیار و همّت‌ شیعیان‌ است‌ كه‌ می‌تواند وقت‌ ظهور را نزدیك‌ كند یا تعیین‌ بخشد. این‌ اختیار و ارادة‌ شیعیان‌ است‌ كه‌ با فعالیتهای‌ فرهنگی‌، علمی‌، سیاسی‌، نظامی‌ و ... می‌تواند ساعتها، بلكه‌ ماهها و سالها وقت‌ ظهور را جلو بیاندازد.
اختیاری‌ بودن‌ ظهور می‌گوید: تزكیه‌ نفس‌ و هر عمل‌ صالحی‌ باعث‌ تعجیل‌ در ظهور است‌. البته‌ واضح‌ است‌ كه‌ فعالیتهای‌ فرهنگی‌ بیش‌ از فعالیتهای‌ دیگر، در نزدیك‌ كردن‌ وقت‌ ظهور مؤثر است‌؛ چرا كه‌ حكومت‌ الهی‌، بر دلهای‌ مردم‌ حكومت‌ می‌كند 14 و ستونهایش‌ بر اراده‌ و همت‌ نیروهای‌ انسانی‌ اقامه‌ می‌گردد.
3ـ1. ظهور مشكل‌ قابلی‌ دارد نه‌ فاعلی‌: حكایت‌ ظهور گویی‌ حكایت‌ دیدار سی‌ مرغ‌ با سیمرغ‌ است‌ - كه‌ عطار نیشابوری‌ در منطق‌ الطیر به‌ آن‌ اشاره‌ می‌كند - چرا كه‌ سیمرغ‌ همواره‌ حضور داشت‌ و این‌ اراده‌ و همت‌ سی‌ مرغ‌ بود كه‌ غایب‌ بود و می‌بایست‌ حضور پیدا می‌كرد:
بشنوید ای‌ دوستان‌ این‌ داستان‌ خود حقیقت‌، نقد حال‌ ماست‌ آن‌
مجمعی‌ 15 كردند مرغان‌ جهان‌ هر چه‌ بودند آشكار و از نهان‌
جمله‌ گفتند این‌ زمان‌ و روزگار نیست‌ خالی‌ هیچ‌ شهر از شهریار
از چه‌ رو اقلیم‌ ما را شاه‌ نیست‌؟ بیش‌ ازین‌ بی‌ شاه‌ بودن‌ راه‌ نیست‌؟
امّا همة‌ مرغان‌ در پاسخ‌ این‌ پرسش‌ حیران‌ مانده‌ بودند تا این‌ كه‌:
هدهد آشفته‌ دل‌ پر انتظار در میان‌ جمع‌ آمد بی‌ قرار
حله‌ای‌ بود از طریقت‌ در برش‌ افسری‌ بود از حقیقت‌ بر سرش‌
و به‌ مرغان‌ چنین‌ گفت‌:
هست‌ ما را پادشاهی‌ بی‌ خلاف‌ در پس‌ كوهی‌ كه‌ هست‌ آن‌ كوه‌ قاف‌
نام‌ او سیمرغ‌ سلطان‌ طیور او به‌ ما نزدیك‌ و ما زو دور دور
و بعد در توصیف‌ آن‌ پادشاه‌ كوشید
دائماً او پادشاه‌ مطلق‌ است‌ در كمال‌ عز خود مستغرق‌ است‌
وصف‌ او جز كار جان‌ پاك‌ نیست‌ عقل‌ را سرمایه‌ ادراك‌ نیست‌
لاجرم‌ هم‌ عقل‌ و هم‌ جان‌ خیره‌ ماند در صفاتش‌ با دو چشم‌ تیره‌ ماند
ولی‌ در ادامه‌ گفت‌:
بس‌ كه‌ خشكی‌ بس‌ كه‌ دریا در ره‌ است‌ تا نپنداری‌ كه‌ راهی‌ كوته‌ است‌
شیر مردی‌ باید این‌ ره‌ را شگرف‌ زانكه‌ ره‌ دور است‌ و دریا ژرف‌ ژرف‌
مرد می‌باید تمام‌ این‌ راه‌ را جان‌ فشاند باید این‌ درگاه‌ را
تمام‌ مرغان‌ به‌ جوش‌ و خروش‌ آمدند و همگی‌ عزم‌ راه‌ كردند «لیك‌ چون‌ راهی‌ دراز و دور بود» بسیاری‌ از مرغان‌ در راه‌ از پای‌ افتادند و فقط‌ سی‌ مرغ‌ به‌ قلة‌ قاف‌ رسیدند امّا:
چون‌ نگه‌ كردند این‌ سی‌ مرغ‌ زود بی‌ شك‌ این‌ سی‌ مرغ‌ آن‌ سیمرغ‌ بود
خویش‌ را دیدند سیمرغ‌ تمام‌ بود خود سیمرغ‌، سی‌ مرغ‌ تمام‌
محو او گشتند آخر بی‌ دوام‌ سایه‌ در خورشید گم‌ شد والسلام‌
ظهور حضرت‌ مهدی‌(ع‌) تحقق‌ نمی‌یابد مگر 313 16 نفر با اراده‌ ای‌ پولادین‌ و ایمانی‌ قوی‌ ظهور كنند تا امام‌(ع‌) با آنها حكومت‌ عدل‌ جهانی‌ را برپا و جهان‌ را رهبری‌ كند. فرق‌ حكومت‌ علوی‌، با حكومت‌ مهدوی‌، در ظهور این‌ 313 نفر است‌ و گرنه‌ حكومت‌ علوی‌ و حكومت‌ مهدوی‌ در قانون‌ و رهبر هر دو یكسان‌ هستند.
ما راهی‌ به‌ حضور دوست‌ نداریم‌ جز عبور از بیابانهای‌ پر خس‌ و خاشاك‌ تزكیه‌ تا بتوانیم‌ اراده‌هایی‌ پولادین‌ و ایمانهایی‌ قوی‌ داشته‌ باشیم‌. پادشاه‌ ما بر قلة‌ كوه‌، منتظر رسیدن‌ ماست‌. این‌ نفس‌ آلوده‌ ماست‌ كه‌ مانع‌ حضور دوست‌ است‌. این‌ اراده‌ واختیار و همت‌ شیعیان‌ است‌ كه‌ باید محیط‌ را برای‌ حضور خورشید، معطر كند. این‌ ماییم‌ كه‌ باید ظهور كنیم‌، این‌ ماییم‌ كه‌ باید، انسانیت‌ و استعداد و علم‌ خود را شكوفا كنیم‌ وگرنه‌ خداوند متعال‌ «فیّاض‌ علی‌ الطلاق‌» است‌ و هیچ‌ گاه‌ نعمت‌ خود را از بندگان‌ صالحش‌ دریغ‌ نمی‌كند و امام‌ نیز بی‌صبرانه‌ منتظر ظهور دولت‌ كریمه‌ در سایه‌ شیعیان‌ و دوستان‌ خویش است.


پی‌نوشتها :
1 . امام‌ صادق‌ (ع‌) می‌ فرماید: «اگر تعداد كسانی‌ كه‌ توصیف‌ شده‌ اند به‌ 313 نفر برسد آنچه‌ می‌ خواهید (حكومت‌ عدل‌ الهی‌) تحقق‌ می‌ یافت‌.» الغیبه‌ نعمانی‌، ص‌ 203، چاپ‌ مكتبه‌ الصدوق‌، تهران‌.
2 . امیر المؤمنین‌(ع‌) فرمودند: «مردی‌ از قم‌ مردم‌ را به‌ حق‌ دعوت‌ می‌كند، قومی‌ همچون‌ پولاد به‌ دورش‌ حلقه‌ می‌زنند كه‌ طوفانها آنها را نمی‌تواند بلرزاند و از جنگ‌ خستته‌ نمی‌شوند و نمی‌ترسند بر خدا توكل‌ می‌كنند و عاقبت‌ از آن‌ پرهیزگاران‌ است‌». بحارالانوار، ج‌60، ص‌ 216.
3 . امام‌ صادق‌(ع‌) فرمودند: «... نهضت‌ صاحب‌ الامر تمام‌ نمی‌شود، مگر اینكه‌ در میدان‌ جنگ‌ عرق‌ بریزیم‌ و خونها ریخته‌ شود» همان‌، ج‌54، ص‌ 358.
4 . «... امام‌(ع‌) ظهور نمی‌كند مگر با شمشیر». بحارالانوار، ج‌ 51، ص‌ 48.
5 . رسول‌ اكرم‌ (ص‌) فرمودند: «قومی‌ بعد از شما خواهند آمد كه‌ اجر یكی‌ از آنها با اجر پنجاه‌ نفر از شما برابری‌ می‌كند، اصحاب‌ گفتند:ای‌ رسول‌ خدا! ما در جنگ‌ بدر و احد و حنین‌ با تو بوده‌ایم‌ و قرآن‌ در میان‌ ما نازل‌ شده‌ است‌؟ رسول‌ اكرم‌ (ص‌) فرمودند: شما بر آنچه‌ آنها تحمل‌ می‌كنند، قادر نیستید و صبر آنها را ندارید». بحارالانوار، ج‌ 52، ص‌ 130.
6 . همان‌، ج‌ 79، ص‌ 928.
7 . سوره‌ رعد(13)، آیه‌ 11.
8 . كفایه‌ الاثر، ص‌ 168. باب‌ ما عن‌ الحسن‌ بن‌ علی‌ عن‌ الرسول‌.
9 . رهبری‌ بر فراز قرن‌، شهید محمد باقر صدر، (ترجمه‌ بحث‌ حول‌ المهدی‌)مترجم‌ مصطفی‌ شفیعی‌، ص‌ 108.
10. همان‌.
11. كتاب‌ الغیبه‌، شیخ‌ طوسی‌، ص‌ 11، چاپ‌ مؤسسة‌ المعارف‌ الاءسلامیه‌.
12. بحارالانوار، ج‌ 52، ص‌ 118.
13. ر.ك‌: دادگستر جهان‌، ابراهیم‌ امینی‌، ص‌ 218، چاپ‌ 14.
14. امام‌ كاظم‌(ع‌) خطاب‌ به‌ هارون‌ فرمودند: «أنا إمام‌ القلوب‌ و أنت‌ إمام‌ الجسوم‌» من‌ بر دلها و قلوب‌ مردم‌ حكومت‌ می‌كنم‌ و تو بر تن‌ها و بدن‌ها، الصواعق‌ المحرقه‌، ابن‌ حجر هیتمی‌، قاهره‌، مكتبه‌ القاهره‌، ص‌ 204.
15. ر.ك‌: منطق‌ الطیر، عطار نیشابوری‌.
16. ر.ك‌: كتاب‌ الغیبه‌، نعمانی‌، ص‌ 203.
17. كمال‌ الدین‌، شیخ‌ صدوق‌، ج‌ 2، ص‌ 677، چاپ‌ دارالكتب‌ الاءسلامیه‌، قم‌.
18. كتاب‌ الغیبه‌، شیخ‌ طوسی‌، ص‌ 193.
19. «... پس‌ گروهی‌ پاك‌ و ثابت‌ و مهذب‌ گردند مانند شمشیری‌ كه‌ آهنگر آنرا صیقل‌ داده‌ است‌». بحارالانوار، ج‌ 51، ص‌ 116.
20. «بهترین‌ جهاد امت‌ من‌ انتظار فرج‌ است‌». تحف‌ العقول‌ من‌ آل‌ رسول‌، ص‌ 37، حسن‌ بن‌ شعبة‌ الحرانی‌، چاپ‌ مدرسه‌ جامعه‌ مدرسین‌.
21. «به‌ راستی‌ انتظار فرج‌، خود فرج‌ است‌...». بحارالانوار، ج‌ 52، ص‌128.

منبع مجله موعود شماره چهل و هشتم .نویسنده:علیرضا نودهی




برچسب ها : مهدویت , اسلام , ظهور , اختیاری , مهدی , امام غایب , آخرالزمان ,

ادامه مطلب ... نظرات :


آمار بازدید

کل بازدید ها :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل مطالب :

    بروزرسانی :

درباره ما

اروم نیوز
آگاه ترین
ارومیه نیوز



تبلیغات
  • طراحی قالب توسط پارس تولز
.CopyRight © 2010 - 2011 agahtarin Group , All Rights Reserved ©
لینکدونی آزاد
The title of your home page You could put your verification ID in a comment Or, in its own meta tag Or, as one of your keywords Your content is here. The verification ID will NOT be detected if you put it here.